header_vervolg_02.jpg

Berkenbrein 13 maart 2024

Puberbrein beter begrijpen
over de zin en onzin van motiveren

20240313 162001

 

Het puberbrein beter begrijpen, dat stond centraal in het seminar Berkenbrein dat De Berkenschutse organiseerde op 13 maart. Het delen van hun beleving als het gaat om motivatie en school door de leerlingen van De Berkenschutse maakte indruk op de aanwezige onderwijsprofessionals. In een verrassende voorstelling ‘We moeten helemaal niets’ en een korte film keken we mee vanuit het perspectief van de leerlingen. Een groot compliment voor alle leerlingen die hebben meegewerkt en hun begeleiders!

 

20240314 071206

 

Wat gebeurt er in het puberbrein?

 

Raisy Timmerman, klinisch psycholoog/psychotherapeut Kempenhaeghe, gaf inzichten in wat er gebeurt in het puberbrein, over de veranderingen en ontwikkelingen die een puber(brein) ondergaat. En wat betekent dat voor het gedrag van ‘de puber’. Met wetenschappelijke inzichten en de vertaling naar het eigen handelen om met de ‘puber’ in verbinding te blijven. Enkele keymessages: ‘Pubers raken gemotiveerd van iets wat goed gaat, wanneer ze een goede prestatie leveren’, ‘Beloning bieden kort na een taak (korte termijn denken), ‘Leerlingen met autisme of ADHD kunnen een puberteit XL doormaken’,  ‘Ontwikkelen en motiveren gebeuren in interactie, bijvoorbeeld met jou als professional’ en ‘Haal het probleem niet weg bij een puber, maar biedt begeleiding om het probleem op te lossen’.

 

20240313 170114

 

Ongemotiveerde leerlingen (bestaan niet)

 

Op geheel eigen wijze nam keynotespeaker Ivo Mijland de deelnemers mee op ontdekkingstocht dat je om een individuele leerlingen te motiveren, je moet beginnen te onderzoeken wat de leerling motiveert om iets niet te doen. ‘Kijk niet naar wat de leerling moet veranderen, maar kijk wat je zelf kunt doen om verandering tot stand te brengen. ‘Voeding, verbinding, veiligheid, vooruitgang en vermaak zijn nodig om pubers te motiveren’, ‘Een ongemotiveerde leerling is méér dan alleen een leerling’, over de vier gebieden van (de) motivatie: waardering, acceptatie, afwijzing, uitsluiting’ en ‘Vertel de leerling ‘You can do a Bradbury” ofwel iedere leerling kan goud winnen.

 

20240313 185347