Berkenbrein 13 maart 2024

Puberbrein beter begrijpen
over de zin en onzin van motiveren

20240313 162001

 

Het puberbrein beter begrijpen, dat stond centraal in het seminar Berkenbrein dat De Berkenschutse organiseerde op 13 maart. Het delen van hun beleving als het gaat om motivatie en school door de leerlingen van De Berkenschutse maakte indruk op de aanwezige onderwijsprofessionals. In een verrassende voorstelling ‘We moeten helemaal niets’ en een korte film keken we mee vanuit het perspectief van de leerlingen. Een groot compliment voor alle leerlingen die hebben meegewerkt en hun begeleiders!

 

20240314 071206

 

Wat gebeurt er in het puberbrein?

 

Raisy Timmerman, klinisch psycholoog/psychotherapeut Kempenhaeghe, gaf inzichten in wat er gebeurt in het puberbrein, over de veranderingen en ontwikkelingen die een puber(brein) ondergaat. En wat betekent dat voor het gedrag van ‘de puber’. Met wetenschappelijke inzichten en de vertaling naar het eigen handelen om met de ‘puber’ in verbinding te blijven. Enkele keymessages: ‘Pubers raken gemotiveerd van iets wat goed gaat, wanneer ze een goede prestatie leveren’, ‘Beloning bieden kort na een taak (korte termijn denken), ‘Leerlingen met autisme of ADHD kunnen een puberteit XL doormaken’,  ‘Ontwikkelen en motiveren gebeuren in interactie, bijvoorbeeld met jou als professional’ en ‘Haal het probleem niet weg bij een puber, maar biedt begeleiding om het probleem op te lossen’.

 

20240313 170114

 

Ongemotiveerde leerlingen (bestaan niet)

 

Op geheel eigen wijze nam keynotespeaker Ivo Mijland de deelnemers mee op ontdekkingstocht dat je om een individuele leerlingen te motiveren, je moet beginnen te onderzoeken wat de leerling motiveert om iets niet te doen. ‘Kijk niet naar wat de leerling moet veranderen, maar kijk wat je zelf kunt doen om verandering tot stand te brengen. ‘Voeding, verbinding, veiligheid, vooruitgang en vermaak zijn nodig om pubers te motiveren’, ‘Een ongemotiveerde leerling is méér dan alleen een leerling’, over de vier gebieden van (de) motivatie: waardering, acceptatie, afwijzing, uitsluiting’ en ‘Vertel de leerling ‘You can do a Bradbury” ofwel iedere leerling kan goud winnen.

 

20240313 185347

 

 

 

 

De school

De Berkenschutse is een onderwijsexpertisecentrum voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs. Bekijk hier onze introductievideo. Of klik op onderstaande button.

Het onderwijs

Het beste onderwijs kunnen wij bieden door onze hoogge-

specialiseerde expertise. Het onderwijs is verdeeld in Speciaal Onderwijs (SO) en Voortgezet Speciaal Onderwijs

(VSO leerroute 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7).

De leerlingen

We bieden onderwijs, vorming en begeleiding aan leerlingen met speciale ondersteunings-

behoeften op het gebied van: epilepsie, langdurig ziek, zeer moeilijk lerend, meervoudige handicap, autisme.

De ouders

Ouders nemen een belangrijke plaats in binnen de school. De samenwerking met ouders vinden we belangrijk.

Vacatures

Werken bij De Berkenschutse? Bekijk onze vacatures of stuur een open sollicitatie naar info@berkenschutse.nl.

Seminar Berkenbrein

De Berkenschutse organiseert
jaarlijks het seminar Berkenbrein. Klik op 'lees meer' voor informatie over het Berkenbrein.

Lees meer

Aanmelden

Hier vindt u informatie over aanmelding, kennismaking & oriëntatie, de toelaatbaarheidsverklaring, veelgestelde vragen en het telefonisch spreekuur.