Klachtenregelingen en anti-pestcoördinator
Waar mensen samenwerken, gaan soms dingen mis. De meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, medewerkers en schoolleiding worden opgelost.
Wanneer problemen niet naar tevredenheid worden opgelost, kan men een beroep doen op de vertrouwenspersoon.
Op De Berkenschutse zijn drie interne vertrouwenspersonen: Wesley de Greef (
De vertrouwenspersonen zijn er voor het in ontvangst nemen van klachten van zowel collega’s, ouders als leerlingen. Deze taak betreft uitsluitend het bemiddelen in de klacht, maar niet het beoordelen/oplossen daarvan. Advies is wel mogelijk mits de aanklager daarom vraagt. De vertrouwenspersoon is dus geen partij tussen de aanklager en aangeklaagde. De klachten hebben alleen betrekking op de schoolveiligheid en het bewaken van de sfeer op school. Te denken aan discriminatie, intimidatie, agressie, geweld, (homo)seksuele intimidatie, etc. De vertrouwenspersonen kennen een geheimhoudingsplicht. Klachten worden – indien van toepassing – in eerste instantie besproken met de groepsleerkracht/groepsmentor.
Indien nodig is er ook een mogelijkheid om contact op te nemen met de externe vertrouwenspersoon: Jacqueline Ingenbleek. Zij werkt vanuit Gimd voor De Berkenschutse en is bereikbaar per e-mail:
Verder is bij De Berkenschutse binnen iedere afdeling een anti-pestcoördinator aanwezig. Leerlingen en ouders kunnen problemen of signalen over (vermeend) pestgedrag bij deze coördinator melden.
Klachten die naar de mening van collega's, ouders en leerlingen, ondanks de inschakeling van de vertrouwenspersoon, niet naar behoren zijn opgelost, kunnen worden onderworpen aan het objectieve onderzoek van de klachtencommissie, waarbij de school is aangesloten.
Op school is een klachtenregeling aanwezig. Deze is op te vragen bij het directiesecretariaat. De school is aangesloten bij de klachtencommissie van de Stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs (GCBO).
De klacht moet worden ingediend door een ondertekende brief te sturen naar het secretariaat van de volgende commissie.
Stichting GCBO
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
Meer informatie over deze procedure en eerdere uitspraken van de klachtencommissie vindt u op www.gcbo.nl onder 'klachten'. Ook bestaat de mogelijkheid om contact op te nemen met een vertrouwensinspecteur. Telefonisch te bereiken op nummer: 070-386 16 97.